Saturday, July 7, 2012

Apa definisi baik..?

Assalamualaikum readers :)

dah solat isyak? dah makan? jum..aku da benda nak kongsi ni..

apa definisi BAIK bagi korang?? aku dulu pun kalau orang da tanya baik tu baik la..hehehe,,mesti macam-macam jawapan korang kan..contoh-contoh jawapan:

bila orang solat 5 waktu sehari semalam tu baik..
baik tu suka tolong orang..
perempuan yang tutup aurat tu baik..
dia wakil tilawah al-quran,mesti budak baik..

dan sebagainya..and aku pun mungkin akan jawab sama macam tu gak..

tapi,aku dapat jawapan yang best untuk definisi BAIK..korang nak tau?

sesiapa yang beriman dengan Allah itu 'baik'

then korang mesti tertanya,beriman dengan Allah macam mana pulak? and mesti ada yang jawab buat apa yang Allah suruh,dan tinggal apa yang Allah larang..
macam mana pulak tu? erm..selagi kita da benda yang tak settle,itu belum dikira baik..

tak paham? meh aku ringkaskan :)

seorang perempuan tu pakai tudung,tapi tak solat..belum cukup baik la dia..
dan apabila seorang lelaki yang baca quran tiap-tiap malam tapi main bola pakai seluar pendek,tak cukup baik lagi..
ataupun cukup solat lima waku tapi pegang anak dara orang bukan mahram sesuka hati,tu belum cukup baik lagi..

sebab Allah ada kata "masuklah kamu ke dalam Islam sepenuhnya dan jangan ikut syaitan kerana dia musuh yang nyata" ayat 208 surah al-baqarah (tafsiran secara kasar)

kesimpulannya,masuk Islam seluruhnya itulah BAIK..kerana Allah melihat usaha bukan natijahnya :))


#Versus by Hlovate (ms 157-159)

~aku tak cakap yang aku ni baik untuk bercerita sal 'BAIK' ni..tapi aku tengah berusaha ke arah itu,insyaAllah :)




No comments: